360 graden feedback onderzoek

Een 360 graden feedback onderzoek, ook wel bekend als een 360 graden beoordeling of multi-source feedback, is een evaluatiemethode. Hiermee krijg je een uitgebreid beeld van de prestaties, competenties en gedragingen van een individu binnen een organisatie.

Wat is een 360 graden feedback onderzoek?

Door middel van een 360 graden feedback onderzoek kan een medewerker vanuit verschillende personen in zijn omgeving feedback ontvangen. Feedback kan verzameld worden onder de leidinggevende, directe/indirecte collega’s, klanten, directie of personen uit de privé situatie. Doordat deze personen op een andere manier betrokken zijn bij de medewerker kan dit zeer diverse resultaten opleveren.

Voordelen 360 graden feedback

Een 360 graden feedback onderzoek biedt een mooie uitkomst wanneer je een holistisch beeld wilt krijgen van een individu. Hieronder vind je de 4 belangrijkste voordelen bij dit onderzoek: 

  1. Holistisch beeld: Wanneer de leidinggevende als enige feedback geeft, wordt er gesproken van eendimensionale feedback. In tegenstelling tot een 360 graden feedback onderzoek is deze eenduidig en kan subjectief zijn. Bij 360 graden krijg je een holistisch beeld van de betreffende persoon.
  2. Verhoging zelfbewustzijn: Het kan de betreffende medewerker helpen om hun eigen gedrag en impact beter te begrijpen. Dit verhoogd zelfreflectie en zelfbewustzijn, wat leidt tot persoonlijke groei en verbetering.
  3. Groei & ontwikkeling individu: Door het verkrijgen van inzichten uit verschillende bronnen, kun je vaak de sterke punten en ontwikkelingsmogelijkheden van de medewerker naar boven halen. Met deze informatie kunnen zij verder groeien en hun toegevoegde waarde binnen de organisatie vergroten.
  4. Teambuilding: Door de betrokkenheid van meerdere teamleden ontstaat een cultuur waarbij het normaal is om elkaar feedback te geven. Dit zorgt voor een betere relatie tussen collega’s.

Hoe werkt het?

Wat is er nodig om het onderzoek goed uit te laten voeren? In de volgende 4 stappen lichten wij dit proces graag toe: 

1. Kennismaking

Voordat we beginnen aan het 360 graden feedback onderzoek is het belangrijk om het onderzoek goed door te spreken. Door middel van een Microsoft Teams meeting bespreken wij met elkaar welke stappen we gaan doorlopen om het onderzoek tot een succesvol einde te brengen.

2. Invalshoeken selecteren

Na het doornemen van het traject gaan we de inhoud vaststellen. Een belangrijke stap hierin is het bepalen van de invalshoeken. Vanuit welke bronnen gaan de medewerkers feedback ontvangen? Belangrijk is dat de personen die feedback geven de persoon enigszins kent.

Dit kan gaan om collega’s, klanten, leveranciers of andere betrokkenen. Zorg er alleen voor dat ze niet te goed bevriend zijn. Anders is er een kans dat er niet objectief feedback gegeven wordt.

3. Thema's bepalen

De volgende stap is het bepalen van de thema’s voor het 360 graden feedback onderzoek. Het is mogelijk om specifiek te kiezen voor een enkel thema of juist voor meerdere thema’s. Wanneer je kiest voor meerdere thema’s dan wordt een breder beeld geschetst.

4. Uitvoeren en analyseren

Via onze enquêtetool zetten wij de vragen uit onder de leden van het feedback team. We houden de respons bij en analyseren vervolgens de verzamelde data. Van de verzamelde data wordt een feedback rapport opgemaakt, dit feedback rapport wordt gedeeld met de specifieke medewerker.

Liever zelfstandig een 360 graden feedback onderzoek uitvoeren? Maak dan gebruik van onze enquêtetool.  

Voorbeeldvragen 360 graden feedback

Hoe ziet een 360 graden feedback onderzoek eruit? Welke vragen kun je het beste stellen? Hieronder een aantal voorbeelden van vragen die gebruikt kunnen worden:

  1. Wat zijn mijn sterke punten op de werkvloer?
  2. Op welke manier voeg ik waarde toe aan de organisatie?
  3. Voor welke uitdagingen zou je mij om hulp vragen?
  4. Op welke manier kan ik mijn communicatie richting collega’s verbeteren?

Elk onderzoek is weer anders en het is belangrijk om goed te kijken naar de vragen die voor jouw onderzoek van belang zijn. Je wilt immers wel tot de juiste inzichten komen, zodat de toegevoegde waarde van het onderzoek zo groot mogelijk is.

Onze onderzoek specialisten hebben veel ervaring met het opstellen van de juiste vragenlijsten binnen de verschillende branches en typen organisaties.

360 graden feedback onderzoek laten uitvoeren door Onderzoekdoen.nl

Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.

Meer informatie?

Ervaar zelf hoe ons 360 graden feedback onderzoek jou waardevolle inzichten kan geven.

Een selectie van onze tevreden klanten:

FAQ

Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.

Wat is de doorlooptijd van een onderzoek?

Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.

Wat zijn de kosten voor het laten uitvoeren van dit onderzoek door Onderzoekdoen.nl?

De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.

Hoe zit het met de privacy / AVG?

Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.

Kan ik het onderzoek ook zelf uitvoeren?

Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.

Hoe zorgen we voor voldoende respons voor het onderzoek?

Afhankelijk van je doelgroep gaan we kijken naar een passende methode voor het verzamelen van voldoende respons. Ook heeft Onderzoekdoen.nl een panel met 65.000 respondenten welke we kunnen gebruiken voor jouw onderzoek

Hoeveel ervaring hebben jullie met 360 graden feedback onderzoek?

Wij hebben inmiddels vele 360 graden feedback onderzoeken uitgevoerd. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.

medewerkers onderzoekdoen.nl

Medewerkers betrokken bij dit onderzoek

Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
Onze onderzoek specialisten helpen je graag verder!