Open of gesloten vragen?

Bij het opstellen van een enquête is een belangrijke beslissing die je moet nemen het kiezen tussen open of gesloten vragen. Open vragen geven respondenten de vrijheid om hun antwoorden in eigen woorden te formuleren, terwijl gesloten vragen beperkte responsopties bieden waaruit respondenten kunnen kiezen.

Open of gesloten vragen?

Beide typen vragen hebben hun eigen voordelen en toepassingen, afhankelijk van het doel van je onderzoek en de informatie die je wilt verzamelen. In deze tekst helpen we je bij het maken van de juiste keuze tussen open en gesloten vragen in je enquête. We zullen daarin de voor- en nadelen van elk type vraag uitlichten.

Of je het best een open of juist een gesloten vraag gebruikt, hangt af van hoeveel kennis je al hebt. Is het doel van de vragenlijst het (beter) leren kennen van de doelgroep/je respondenten, dan zijn open vragen effectiever. Weet je al wat van je doelgroep en/of wil je verschillende categorieën met elkaar vergelijken? Dan kun je beter gesloten vragen gebruiken.

Voordelen van open vragen

  1. Je krijgt kwalitatieve informatie: respondenten formuleren zelf hun antwoord. Ze kunnen dus ook zaken noemen waar jij zelf nog helemaal niet bij stil had gestaan.
  2. Je stuurt niet met antwoordopties. Respondenten kunnen niet uit een selectie door jou als enquêtemaker aangevoerde antwoordopties kiezen, maar moeten zelf bedenken wat hun antwoord is. Let er wel op dat ook de vraag zelf niet sturend is.
  3. Het gebruik van een open vragen is ideaal voor als je meer wilt weten van een (kleine) groep.

Nadelen van open vragen

  1. Het kost de respondent meer tijd om een open vraag te beantwoorden dan een antwoordoptie van een meerkeuze vraag aan te klikken. Ze moeten immers zelf een antwoord formuleren en uittypen. Hierdoor kunnen respondenten halverwege afhaken omdat het ze te veel tijd kost. Wanneer je open vragen wilt stellen, beperk dan het aantal open vragen. Een andere optie is om de vraag niet-verplicht te maken: een respondent kan dan zelf kiezen of hij/zij de vraag wel of niet wil beantwoorden.
  2. Wanneer je de antwoorden van verschillende groepen met elkaar wilt vergelijken, moet jij als onderzoeker de open antwoorden indelen in categorieën (coderen), zodat je iets zinnigs over de groepen kunt zeggen. Met een klein aantal respondenten is dit goed te doen, met een groter aantal respondenten kan dit al snel een erg tijdrovend klus worden.

Voordelen van gesloten vragen

  1. Gesloten vragen zijn makkelijker en sneller te beantwoorden door respondenten: met een paar simpele klikken kan men de vragen beantwoorden. Hierdoor is men ook minder snel geneigd om vroegtijdig af te haken.
  2. Gesloten vragen resulteren in kwantitatieve resultaten. Voor jou als onderzoeker zijn kwantitatieve resultaten eenvoudiger te gebruiken bij het analyseren van de resultaten, zeker bij grotere aantallen respondenten. Je kan bijvoorbeeld makkelijk zien hoeveel productiemedewerkers de vragenlijst hebben ingevuld, wat het percentage klanten is dat zeer tevreden is over de levertijd van jouw product, of welk communicatiekanaal door de meeste respondenten als prettigst wordt ervaren.
  3. Het gebruik van een gesloten vraag is ideaal voor het eenvoudig vergelijken van verschillende groepen. Wat is het gemiddelde cijfer dat men de parkeergelegenheid geeft op Locatie A versus het gemiddelde cijfer op Locatie B? Zijn werknemers die 10 jaar of langer voor Bedrijf X werken meer of minder tevreden over het huidige bestuur vergeleken met hun collega’s die minder dan 10 jaar voor Bedrijf X werken?

Nadelen van gesloten vragen

  1. Gesloten vragen kunnen sturend zijn. Door antwoordopties aan respondenten voor te leggen, stuur beperk je de antwoorden die de respondent kan geven. Dit is gedeeltelijk op te vangen door ook een optie “Anders, namelijk:” toe te voegen waar de respondent een ander antwoord kan geven dan de door de enquêtemaker gegeven antwoordopties.

Enquête laten maken door Onderzoekdoen.nl

Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.

Onze kantoren zijn gevestigd in Utrecht en Groningen, maar we voeren onze marktonderzoeken uit door heel Nederland. Waaronder, maar niet uitsluitend, Den Haag, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam.

Maak jouw enquête

Met de enquête tool van Onderzoekdoen.nl kun je heel snel en eenvoudig een enquête opzetten. Probeer het nu en ervaar zelf wat de tool jou te bieden heeft.
Direct starten

Een selectie van onze tevreden klanten: