NPS berekenen

NPS (Net Promoter Score) is een benchmarktool voor het meten van de klanttevredenheid. De NPS meten is eigenlijk een versimpelde vorm van een klanttevredenheidsonderzoek. Je meet de NPS score namelijk door het stellen van één eenvoudige vraag:

In welke mate zou u bedrijf/merk/product X aanraden aan vrienden/kennissen/collega's?

NPS berekenen

Lees voordat je begint met het berekenen van de NPS meer over NPS Meten.

Het berekenen van de NPS score kan met een eenvoudige berekening:

NPS score = % promotors - % criticasters

Hierbij is

  • NPS score uit jouw klantonderzoek
  • % Promotors, percentage van het totaal aantal respondenten dat een 9 of 10 op je NPS vraag heeft gegeven
  • % Criticasters, percentage van het totaal aantal respondenten dat een 6 of lager gegeven heeft op je NPS vraag

Formule berekenen NPS score

Stel je hebt de waardes zoals hieronder verkregen uit je klantonderzoek

Cijfer/aantal keer gegeven:

  • 0/1
  • 1/0
  • 2/1
  • 3/0
  • 4/7
  • 5/5
  • 6/7
  • 7/13
  • 8/9
  • 9/7
  • 10/1

Aantal unieke waarden: 50

Aan de hand van deze tabel kunnen we de respondenten indelen voordat we de NPS score gaan berekenen. De indeling ziet er als volgt uit:

  1. Aantal criticasters: 20, ofwel 40% van totaal (respondenten die bij het meten een 0-6 hebben gegeven)
  2. Aantal passief tevreden: 22, ofwel 44% van totaal (respondenten die bij het meten een 7 of 8 hebben gegeven)
  3. Aantal promotors: 8 ofwel 16% van totaal (respondenten die bij het meten een 9 of 10 hebben gegeven)

Om nu de NPS te berekenen kan de formule (NPS score = % promotors - % criticasters) als volgt ingevuld worden:

16% - 40% = - 24

NPS meten & berekenen

De NPS berekenen is niet meer nodig met de klantmonitor van Onderzoekdoen.nl, de klantmonitor berekent voor jou de NPS score.

Hoe werkt de klantmonitor van Onderzoekdoen.nl? Met de klantmonitor van Onderzoekdoen.nl kan je eenvoudig de NPS Meten van jouw organisatie. Dit werkt als volgt:

1. Configureren NPS onderzoek

Samen configureren we het NPS onderzoek. Hiermee bepalen we op welke punten in de customer journey we de NPS gaan meten.

2. Resultaten verzamelen

Geautomatiseerd worden de NPS resultaten verzamelt, in geval van een onvoldoende wordt er direct een brandmelding verstuurd. Zodat op deze NPS score direct ingespeeld kan worden.

3. Resultaten monitoren

Met behulp van onze klantmonitor is de score van de NPS metingen continu en realtime inzichtelijk.

4. Analyse

Diepte analyses worden gemaakt van de resultaten, om hiermee de organisatie te verbeteren.

Liever zelfstandig een NPS meting uitvoeren? Maak dan gebruik van onze enquêtetool.  

Jouw NPS score berekenen

Nadat je het NPS klantonderzoek hebt uitgevoerd kan je door middel van onze NPS rekentools de NPS score berekenen. Voordat je de NPS score kunt berekenen dien je zelf het percentage te berekenen voor: "Promotors", "passief tevreden" en "Criticasters".

Vul vervolgens hieronder de percentages in (alleen de getallen zonder procent-teken), en bereken de NPS score.

NPS berekenen met de klantmonitor van Onderzoekdoen.nl

Continu NPS meten levert waardevolle inzichten op om een klantgerichte organisatie te ontwikkelen.

Met de klantmonitor van Onderzoekdoen.nl kan je eenvoudig de NPS meten van jouw organisatie. Dit werkt als volgt:

  1. Samen configureren we het NPS onderzoek, hiermee bepalen we op welke punten in de customer journey we de NPS gaan meten.
  2. De NPS-resultaten worden volledig geautomatiseerd verzameld. In geval van een onvoldoende wordt er direct een brandmelding verstuurd. Zodat er direct ingespeeld kan worden op deze NPS score.
  3. De score van de NPS-metingen is continu inzichtelijk.
  4. Met behulp van de aangeleverde (diepte) analyses van de resultaten, kun je de organisatie verbeteren.

Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.

Meer informatie?

Heb je vragen en/of opmerkingen omtrent het berekenen van de NPS? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!

Een selectie van onze tevreden klanten:

FAQ

Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.

Wat is de doorlooptijd van een onderzoek?

Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.

Wat zijn de kosten voor het laten uitvoeren van dit onderzoek door Onderzoekdoen.nl?

De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.

Hoe zit het met de privacy / AVG?

Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.

Kan ik het onderzoek ook zelf uitvoeren?

Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.

Hoe zorgen we voor voldoende respons voor het onderzoek?

Afhankelijk van je doelgroep gaan we kijken naar een passende methode voor het verzamelen van voldoende respons. Ook heeft Onderzoekdoen.nl een panel met 65.000 respondenten welke we kunnen gebruiken voor jouw onderzoek

Hoeveel ervaring hebben jullie met de NPS berekenen?

Wij hebben inmiddels vele verschillende NPS berekeningen uitgevoerd. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.

medewerkers onderzoekdoen.nl

Medewerkers betrokken bij dit onderzoek

Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
Onze onderzoek specialisten helpen je graag verder!