NPS berekenen

Formule voor het berekenen van de NPS score

NPS berekenen

Lees voordat je begint met het berekenen van de NPS meer over NPS Meten.

Het berekenen van de NPS score kan met een eenvoudige berekening:

NPS score = % promotors - % criticasters

Hierbij is

  • NPS score uit jouw klantonderzoek
  • % Promotors, percentage van het totaal aantal respondenten dat een 9 of 10 op je NPS vraag heeft gegeven
  • % Criticasters, percentage van het totaal aantal respondenten dat een 6 of lager gegeven heeft op je NPS vraag
Reken voorbeeld

Stel je hebt de waardes zoals ze in de onderstaande tabel verkregen uit je klantonderzoek

Cijfer: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Aantal keer gegeven: 0 0 1 0 7 5 7 13 9 7 1
Aantal unieke waarden: 50

Aan de hand van deze tabel kunnen we de respondenten indelen voordat we de NPS score gaan berekenen. De indeling ziet er als volgt uit:

  1. Aantal criticasters: 20, ofwel 40% van totaal (respondenten die bij het meten een 0-6 hebben gegeven)
  2. Aantal passief tevreden: 22, ofwel 44% van totaal (respondenten die bij het meten een 7 of 8 hebben gegeven)
  3. Aantal promotors: 8 ofwel 16% van totaal (respondenten die bij het meten een 9 of 10 hebben gegeven)

Om nu de NPS te berekenen kan de formule (NPS score = % promotors - % criticasters) als volgt ingevuld worden:

16% - 40% = - 24

Lees ook: NPS meten, NPS berekenen tool en Continu NPS meten.

Jouw NPS score berekenen

Nadat je het NPS klantonderzoek hebt uitgevoerd kan je doormiddel van onze NPS rekentools de NPS score berekenen. Voordat je de NPS score kunt berekenen dien je zelf het percentage te berekenen voor: "Promotors", "passief tevreden" en "Criticasters". Zie ook NPS berekenen

Vul vervolgens hieronder de percentages in (alleen de getallen zonder procent-teken), en bereken de NPS score.

NPS meten & berekenen met de klantmonitor van onderzoekdoen.nl

De NPS berekenen is niet meer nodig met de klantmonitor van Onderzoekdoen, de klantmonitor berekent voor jou de NPS score.

Hoe werkt de klantmonitor van Onderzoekdoen? Met de klantmonitor van Onderzoekdoen kan je eenvoudig de NPS Meten van jouw organisatie, dit werkt als volgt:

  1. Samen configureren we het NPS onderzoek, hiermee bepalen we op welke punten in de customer journey we de NPS gaan meten
  2. Geautomatiseerd worden de NPS resultaten verzamelt, in geval van een onvoldoende wordt er direct een brandmelding verstuurd. Zodat op deze NPS score direct ingespeeld kan worden.
  3. Continu is de score van de NPS metingen inzichtelijk.
  4. (Diepte) analyses worden gemaakt van de resultaten, om hiermee de organisatie te verbeteren

Gratis en vrijblijvend meer informatie ontvangen

Vrijblijvend meer informatie over dit onderwerp ontvangen? We sturen het je graag per e-mail toe!