NPS Meten

Continu NPS meten

NPS meten

NPS (Net promoter Score) is een eenvoudige manier voor het doen van een eenvoudig klantonderzoek en hiermee het meten van klanttevredenheid. Je meet de NPS score door het vragen van één eenvoudige vraag:
In welke mate zou u bedrijf/merk/product X aanraden aan vrienden/kennissen/collega's?

NPS meten eenvoudig uitgelegd
NPS meten - hoe werkt het?

Nadat je de NPS vraag gesteld hebt kan je de respondenten groeperen in drie groepen:

  • Promotors - respondenten die een 9 of 10 geven op de NPS vraag.
  • Passief tevreden - respondenten die een 7 of 8 geven op de NPS vraag
  • Criticasters - respondenten die een 0 tot 6 hebben gegeven
nps meten NPS meten - groepen

Nadat je de NPS meting hebt uitgevoerd en de respondenten gegroepeerd kan je deze klantgroepen als volgt typeren:

  • Promotors - trouwe aanhangers van je merk, deze zullen je merk promoten onder collega's & vrienden.
  • Passief tevreden - tevreden klanten maar zijn niet enthousiast over je organisatie, gaan gemakkelijk over naar een concurrent bij bijvoorbeeld een leuke aanbieding.
  • Criticasters - ontevreden klanten, deze schade je merk. Ze vertellen collega's en vrienden over de slechte dienstverlening.

Wanneer je start met het Meten van de NPS krijg je een begin score. Vervolgens kan je de organisatie gaan bijsturen om vervolgens opnieuw de NPS te Meten. Dit met als doel de groep "criticasters" zo klein mogelijk te krijgen en de groep "promotors" zo groot mogelijk.

Lees ook: NPS berekenen, NPS berekenen tool en Continu NPS meten.

NPS Meten - NPS Score

Wanneer je klaar bent met het Meten van de NPS kan je een NPS score berekenen, je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken:

NPS score = % promoters - %criticasters

nps meten NPS meten met de klantmonitor van Onderzoekdoen

Continu NPS meten levert waardevolle inzichten op om een klantgerichte organisatie te ontwikkelen.

Met de klantmonitor van Onderzoekdoen kan je eenvoudig de NPS meten van jouw organisatie, dit werkt als volgt:

  1. Samen configureren we het NPS onderzoek, hiermee bepalen we op welke punten in de customer journey we de NPS gaan meten
  2. Geautomatiseerd worden de NPS resultaten verzamelt, in geval van een onvoldoende wordt er direct een brandmelding verstuurd. Zodat op deze NPS score direct ingespeeld kan worden.
  3. Continu is de score van de NPS metingen inzichtelijk.
  4. (Diepte) analyses worden gemaakt van de resultaten, om hiermee de organisatie te verbeteren

Gratis en vrijblijvend meer informatie ontvangen

Vrijblijvend meer informatie over dit onderwerp ontvangen? We sturen het je graag per e-mail toe!