Persoonlijk contact
Flexibele oplossingen
5 sterren op Google
Wat wel en wat niet te doen bij het opstellen van je
eigen enquête. Hoe maak ik een enquête? Hoe stel ik een
goede enquête op? Je wilt zelf een onderzoek uitvoeren
en he weet dat een enquête je gaat helpen om de gewenste
inzichten te verzamelen. Maar hoe maak je nou eigenlijk
een enquête?
Het maken van een enquête is een gerichte onderzoeksmethode om informatie te verzamelen en inzicht te krijgen in de behoeften en meningen van je doelgroep.
Of je nu een student bent die een onderzoek uitvoert, een organisatie die feedback van klanten wil verzamelen of een ondernemer die marktonderzoek wil doen, het opstellen van een enquête vereist zorgvuldige planning en aandacht voor detail.
Uiteraard begint u met het eind in zicht: wat wilt u onderzoeken, wat is het doel van de enquête? Meestal komt hier dan een hele reeks vragen uit voort, die u wilt stellen.
Vervolgens ga je schrappen. Je wilt met zo min mogelijk vragen je doel bereiken, anders haakt iedereen halverwege de enquête af en zit je met incomplete resultaten. Zijn alle vragen ‘need to know’ of zitten er ook ‘nice to know’ vragen bij?
Denk goed na over de opbouw van de vragenlijst. Stel aan het einde pas vragen over persoonsgegevens.
De lezer moet direct begrijpen wat je met een vraag bedoelt. Zie hierover ook de pagina enquête vragen opstellen. Geef bij gevoelige vragen zoals over salaris of geaardheid een extra antwoordoptie (bijv: Wil niet zeggen).
Splits bij meerkeuze antwoorden de categorieën goed uit. Bijvoorbeeld niet: Wat is uw leeftijd: <20 / 20-30 / 30-40 / >40, want wat moet iemand dan aanvinken als hij precies 30 is?
Vermoei de respondent niet met vragen die niet van toepassing zijn. Probeer zoveel mogelijk eerder gegeven antwoorden te verwerken in vervolgvragen. Dit noemen we routering of routing.
Denk goed na over welke vragen je verplicht wilt maken en welke niet. Voordeel van verplichte vragen is dat je altijd resultaat krijgt; nadeel is dat de respondent eerder kan afhaken. Iemand doet er dan ook langer over om de enquête in te vullen. Vooral open vragen zijn een obstakel voor mensen die haast hebben en worden bij verplichtstelling dan niet serieus ingevuld.
Door afwisselende vraagtypes te gebruiken voorkomt u dat de respondent moe wordt en de vragenlijst op de automatische piloot invult.
Vergeet niet de enquête op te maken in een aansprekende lay-out, met een duidelijk leesbaar lettertype. Voeg eventueel afbeeldingen toe om uw enquête op te leuken.
Voordat u uw vragenlijst publiceert raden wij aan om eerst uitgebreid te testen. Loop er zelf even doorheen, en stuur testversie ook zeker even naar een paar anderen. Hoe lang duurt het invullen, zijn de vragen duidelijk voor iedereen, loopt de routering (zie punt 6) goed?
Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.
Onze kantoren zijn gevestigd in Utrecht en Groningen, maar we voeren onze marktonderzoeken uit door heel Nederland. Waaronder, maar niet uitsluitend, Den Haag, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam.