Persoonlijk contact
Flexibele oplossingen
5 sterren op Google
Imago onderzoek wordt vaak uitgevoerd door bedrijven en
organisatie die meer inzicht willen krijgen in hoe zij
worden waargenomen door hun doelgroepen. Het onderzoek
kan ingezet worden wanneer je actief bezig bent met het
opbouwen en onderhouden van je merkidentiteit. Na het
doen van een imago onderzoek weet je o.a. hoe de
doelgroep jouw merk ervaart, welke mogelijke
reputatierisico's er zijn en krijg je meer inzicht
in de effecten van jouw marketingstrategie.
Een imago onderzoek speelt een cruciale rol in de wereld van branding en marketing. Imago onderzoeken onthullen hoe jouw merk wordt waargenomen door consumenten en andere stakeholders. Het onderzoek helpt bij het begrijpen van zowel positieve als negatieve associaties en geeft inzicht in de uitzonderlijkheid van jouw merk.
Dit onderzoek is zeer waardevol voor het vormgeven van marketingstrategieën en het begeleiden van merkbeslissingen.
Het imago-onderzoek is dus heel waardevol, maar waarom eigenlijk? Hier zijn 4 redenen waarom een imago onderzoek belangrijk kan zijn:
Net als bij elk ander onderzoek beginnen we met een gezamenlijk gesprek waarin we de doelen en verwachtingen bespreken. Vanuit hier werken we met een gestructureerd 5 stappenplan:
1. Bepaal de onderzoeksmethode
Aan de hand van het gesprek kan er bepaald worden
welke onderzoeksmethode het beste past bij jouw
doelen. Afhankelijk hiervan bepalen we of we gebruik
maken van enquêtes, interviews of focusgroepen.
2. Vragenlijst opstellen
Met behulp van onze onderzoekers stellen we een geschikte vragenlijst op.
3. Verzamel en analyseer data
Met gebruik van onze enquêtetool is het heel eenvoudig om data te verzamelen. Wanneer de respondenten gereageerd hebben kun je de resultaten inzien en de antwoorden gaan analyseren. Met de resultaten identificeer je patronen, trends en andere inzichten waarmee je jouw imago kunt verbeteren.
4. Segmentatie
Split de doelgroep bijvoorbeeld op basis van demografische of gedragskenmerken. Op deze manier krijg je diepere inzichten in de wensen en behoeften van jouw doelgroep.
5. Toepassing van resultaten
Pas de verkregen inzichten toe om marketingstrategieën
aan te passen, merkcommunicatie te verbeteren en
merkbeleving te versterken.
Liever zelfstandig een imago onderzoek uitvoeren? Maak dan gebruik van onze enquêtetool.
Door goed inzicht te krijgen in de waarneming van jouw merk, is het mogelijk gerichte beslissingen te maken die resulteren in een positieveen gedenkwaardige merkervaring. Imago onderzoek is niet alleen een middel om deze gewaarwording te begrijpen, maar zorgt ook voor het fundament van een krachtigen succesvol merk.
Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.
Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.
Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.
De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.
Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.
Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.
Afhankelijk van je doelgroep gaan we kijken naar een passende methode voor het verzamelen van voldoende respons. Ook heeft Onderzoekdoen.nl een panel met 65.000 respondenten welke we kunnen gebruiken voor jouw onderzoek
Wij hebben inmiddels vele imago onderzoeken uitgevoerd. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.