Klantonderzoek

Uit onderzoek blijkt dat dat klanten die jouw organisatie hoog waarderen, meer besteden, vaker terugkomen en vrienden en collega's informeren over deze unieke experience. Om als bedrijf bij de top te komen van meest "gewilde" bedrijven is het noodzakelijk om goed inzichtelijk te hebben wat je klanten waarderen zodat je hier concrete verbeterstappen aan kunt verbinden.

Wat is klantonderzoek?

Een periodiek klantonderzoek is een gestructureerd proces waarbij er regelmatig feedback van klanten verzameld wordt. Het onderzoek kan uitgevoerd worden met behulp van verschillende onderzoeksmethoden, zoals:

  • Enquêtes
  • Interviews
  • Focusgroepen
  • Online feedbackformulieren

Het doel is om klanttevredenheid te meten, ervaringen te begrijpen en eventuele knelpunten in kaart te brengen.

Door de resultaten van deze onderzoeken te analyseren, kunnen organisaties sterke en zwakke punten vaststellen, klantloyaliteit vergroten en hun concurrentiepositie versterken.

Waarom klantonderzoek?

Met de resultaten van een periodiek klantonderzoek kun je jouw klant beter begrijpen. Dit is belangrijk in een snel veranderende omgeving, waarin het begrijpen van behoeften, tevredenheid en feedback van klanten essentieel is geworden voor een succesvol bedrijf. Door klantonderzoek uit te voeren ben je als bedrijf continu op de hoogte van wat er speelt onder jouw klanten. 

Daardoor kun je als bedrijf waardevolle inzichten verzamelen en jouw producten en diensten verbeteren om aan de verachtingen van jouw klanten te voldoen. 

Voordelen klantonderzoek

Het doen van een periodiek klantonderzoek is slechts een eerste stap. Belangrijker is wat je gaat doen met de feedback en de daarbij behorende geanalyseerde data van onze onderzoekers. Hiermee kun je gerichte acties ondernemen om jouw organisatie te verbeteren. 

Het is belangrijk om te werken aan het oplossen van problemen en het verbeteren van producten, processen en klantservice op basis van feedback. Het tonen van betrokkenheid bij de behoeften van klanten vergroot hun vertrouwen in het bedrijf en kan resulteren in verbeterde klantloyaliteit. 

Hoe werkt een klantonderzoek?

Onderzoekdoen.nl levert hoge kwaliteit als het gaat om het doen van onderzoek. Elk onderzoek is anders en zo benaderen wij het ook. Voordat we beginnen, bespreken we eerst alle facetten van het onderzoek samen door.

Het periodiek klantonderzoek bestaat uit de volgende drie fasen:

1. Bepalen van de thema's

Samen bepalen we welke thema’s je wil behandelen tijdens het onderzoek. Op basis hiervan komen we met een onderzoeksvoorstel.

2. Data verzamelen

In fase twee van het onderzoek gaan we de data verzamelen. Dit kan op verschillende manieren. De twee meest gebruikte zijn door middel van een e-mail of een algemene link. We maken ook gebruik van feedback zuilen die je op locatie neer kan zetten om data te verzamelen.

3. Data verwerken

In de derde fase verwerken wij de verzamelde data. Eén van onze onderzoekers pakt dit op en verwerkt de data tot een overzichtelijk rapport.

Het is belangrijk om consistent klantonderzoek uit te voeren om trends te volgen en mogelijke verbeteringen snel door te kunnen voeren. Door daadwerkelijk actie te ondernemen op de aangedragen verbeterpunten, verhoog je de loyaliteit en klanttevredenheid. Jouw klanten voelen zich namelijk gehoord en serieus genomen. 

Liever zelfstandig een klantonderzoek uitvoeren? Maak dan gebruik van onze enquêtetool.  Bekijk ook ons klantonderzoek voorbeeld voor meer informatie.

Klantonderzoek laten uitvoeren door Onderzoekdoen.nl

Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.

Meer informatie?

Wil je meer informatie met betrekking tot het laten uitvoeren van een klantonderzoek? Voer hieronder je e-mailadres in en we sturen je aanvullende informatie toe.

Een selectie van onze tevreden klanten:

FAQ

Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.

Wat is de doorlooptijd van een onderzoek?

Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.

Wat zijn de kosten voor het laten uitvoeren van dit onderzoek door Onderzoekdoen.nl?

De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.

Hoe zit het met de privacy / AVG?

Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.

Kan ik het onderzoek ook zelf uitvoeren?

Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.

Hoe zorgen we voor voldoende respons voor het onderzoek?

Afhankelijk van je doelgroep gaan we kijken naar een passende methode voor het verzamelen van voldoende respons. Ook heeft Onderzoekdoen.nl een panel met 65.000 respondenten welke we kunnen gebruiken voor jouw onderzoek

Hoeveel ervaring hebben jullie met klantonderzoek?

Wij hebben inmiddels vele verschillende klantonderzoeken uitgevoerd. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.

medewerkers onderzoekdoen.nl

Medewerkers betrokken bij dit onderzoek

Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Neem dan contact met ons op.
Onze onderzoek specialisten helpen je graag verder!