Persoonlijk contact
Flexibele oplossingen
5 sterren op Google
Met een internationaal medewerkersonderzoek kun je medewerkers in een of meerdere andere landen bevragen. Dit vraagt andere dingen van je onderzoek dan wanneer je enkel Nederlandse medewerkers bevraagt. Onderzoeksbureau Onderzoekdoen.nl biedt professionele ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van dit onderzoek.
Een internationaal medewerkersonderzoek houdt in dat je medewerkers in een of meerdere landen (anders dan Nederland) bevraagt. Dit is nuttig wanneer jouw organisatie locaties heeft buiten Nederland, of zelfs volledig buiten Nederland gevestigd is.
Onderzoekdoen.nl voert voor heel veel klanten een (nationaal) medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) uit. Een internationaal medewerkersonderzoek lijkt hier veel op, aangezien beide onderzoeken bestaan uit de ‘standaard’ fases binnen een onderzoek: opstart van het onderzoek, opstellen van de vragenlijst, dataverzameling en tot slot het analyseren en rapporteren van de data.
Verder is in dit geval een belangrijke overeenkomst dat de doelgroep in beide gevallen uit medewerkers bestaat. Het kan zelfs zo zijn dat we bij een nationaal medewerkerstevredenheidsonderzoek te maken hebben met medewerkers uit verschillende landen en daarmee verschillende culturen en talen.
Wanneer dit het geval is, is de gelijkenis met een internationaal medewerkersonderzoek al erg groot. Wanneer dit niet het geval is, is dit ook direct het belangrijkste verschil: bij een internationaal medewerkersonderzoek heb je te maken met een doelgroep die een andere taal spreekt en vaak ook een andere (culturele) achtergrond heeft. Dat is belangrijk om mee te nemen in de opzet van het onderzoek.
De taal en (culturele) achtergrond van de medewerkers is zeer belangrijk om mee te nemen bij het opzetten van het onderzoek. Het is altijd aan te raden om medewerkers de mogelijkheid te geven om het onderzoek in hun moedertaal in te vullen.
Op die manier voelen ze zich het meest comfortabel bij het invullen van het onderzoek, en heb jij de meeste zekerheid dat ze de vragen goed begrijpen. Dan nog kan culturele achtergrond echter een belangrijke factor zijn: het is bekend dat dit van invloed is op hoe een vraag wordt beantwoord.
Zo zijn er culturen waar veel vaker met de uitersten van een schaal wordt geantwoord (iets is heel slecht of heel goed), terwijl er andere culturen zijn, zoals de Nederlandse, waar juist vaker het ‘gematigde’ antwoord wordt gegeven (‘het kan altijd beter’). Verder staat in Nederland de kleur groen voor positief en rood voor negatief, maar ook dat is niet in iedere cultuur het geval.
Het is goed om dit mee te nemen in het opstellen van de vragenlijst en daarmee culturele verschillen zo min mogelijk van invloed te laten zijn. Daarnaast is het ook altijd aan te raden om hier rekening mee te houden bij het interpreteren van de resultaten van het onderzoek.
Onderzoekdoen.nl heeft, in samenwerking met Y47 consultancy, een grootschalig medewerkersonderzoek uitgevoerd onder de Braziliaanse tak van de Deense multinational Novo Nordisk. In 2024 was dit bedrijf het meest waardevolle bedrijf van Europa. Het doel van het onderzoek was om het bedrijf inzicht te geven in de kwaliteitscultuur binnen de organisatie. Dit onderzoek werd uitgevoerd in het Engels en in de voertaal van Brazilië, het Portugees.
Arnoud Herremans van Y47 consultancy beoordeelde de samenwerking met een 10:
“Wat kan ik er nog meer over zeggen? Samen met Jesper en Judith hebben we een mooie enquête opgesteld waar waardevolle gegevens uitkwamen. Dit smaakt naar meer!”
- Arnoud Herremans, Y47 consultancy
Wil je je internationale medewerkersonderzoek ‘full service’ laten uitvoeren professionals? Dan helpen onze onderzoekers je graag bij het opstellen en uitvoeren van een internationaal medewerkersonderzoek binnen jouw organisatie.
Onze onderzoekers spreken zowel Nederlands als Engels en kunnen zodoende ook contact leggen met andere locaties. De rapportage van het onderzoek kan tevens zowel in het Nederlands als Engels opgesteld worden. Een vragenlijst kan zelfs in een onbeperkt aantal talen uitgestuurd worden.
Enthousiast geworden? Neem direct contact met ons op via 050-553 2690 of stuur een bericht via ons contactformulier.