Persoonlijk contact
Flexibele oplossingen
5 sterren op Google
Het begrijpen van de klantreis, ook wel customer journey genoemd, voor jouw dienst of product, is van onschatbare waarde voor het creëren van een uitzonderlijke klantervaring. In dit artikel leggen we uit wat een klantreis is, waarom dit onderzoek van belang is en hoe Onderzoekdoen.nl jou hierbij kan helpen. Je leert hoe een klantreis onderzoek jouw bedrijf kan helpen bij het verbeteren van de klanttevredenheid en het bereiken van duurzaam succes.
Een klantreis is een visuele voorstelling van elke fase die de klant aflegt bij de aanschaf van jouw product of dienst. Beginnend bij het allereerste contactpunt tot en met het eindpunt van de reis. Dit kan de aanschaf van een product zijn, maar ook het leveren van jouw dienst.
Het doel van de klantreis is om te begrijpen hoe klanten denken, voelen en handelen tijdens elke stap van hun reis waarin ze jouw merk ontdekken. Dit omvat bijvoorbeeld interacties op verschillende kanalen, zoals de website, social media, klantenservice en fysieke winkels.
Om de volledige ervaring van klanten met jouw merk in kaart te brengen is een customer journey onderzoek een krachtige onderzoeksmethode. Een onderzoek naar de klantreis is om de volgende redenen van cruciaal belang voor jouw bedrijf om de klantbeleving te verbeteren:
De uitvoering van het customer journey onderzoek is een proces dat begeleid wordt door onze onderzoekers. Het klantreis onderzoek bestaat uit de 5 volgende stappen:
1. Gegevensverzameling
We verzamelen allereerst klantfeedback via enquêtes, interviews, feedbackformulieren of een feedbackzuil om hun ervaringen te begrijpen.
2. Reis in kaart brengen
Breng alle klantinteracties en customer touchpoints in kaart om een volledig beeld te krijgen van de klantreis.
3. Analyse en inzichten
We analyseren de verzamelde data om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke fasen binnen jouw klantreis. De bevindingen worden in een overzichtelijke presentatie weergegeven met grafieken en tabellen.
4. Optimalisatie en actiepunten
Gebruik de inzichten om de customer journey te optimaliseren en neem gerichte acties om de klantbeleving te verbeteren.
5. Herhaling is key
Om continu jouw bedrijf of organisatie te kunnen blijven verbeteren is het van belang om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen van jouw klantreis. Zorg er daarom voor dat je de klantreis regelmatig opnieuw onderzoekt.
Liever zelfstandig een customer journey onderzoek uitvoeren? Maak dan gebruik van onze enquêtetool.
Onze gespecialiseerde onderzoekers voeren dit onderzoek graag voor je uit. Wil je graag meer informatie en een offerte ontvangen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of bel direct naar 050 - 55 32 690.
Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.
Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.
De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.
Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.
Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.
Afhankelijk van je doelgroep gaan we kijken naar een passende methode voor het verzamelen van voldoende respons. Ook heeft Onderzoekdoen.nl een panel met 65.000 respondenten welke we kunnen gebruiken voor jouw onderzoek
Wij hebben inmiddels vele customer journey onderzoeken uitgevoerd. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.