Persoonlijk contact
Flexibele oplossingen
5 sterren op Google
Wie wordt de nieuwe voorzitter, secretaris of
penningmeester? Wie komt er in de ondernemingsraad? Of
gewoon wat medewerkers willen doen op het volgende
personeelsfeest? Allemaal redenen om een
verkiezing/stemming te organiseren. Maar waar moet je
dan op letten? Onderzoekdoen.nl helpt je graag.
Hieronder worden een aantal punten beschreven waar je goed over na moet denken voordat je de stemming organiseert.
1. Onafhankelijkheid
Is het voor de betrouwbaarheid van de stemming belangrijk dat de stemming door een onafhankelijk bureau wordt uitgevoerd? Bij de verkiezing van een nieuwe voorzitter is dat zeker iets om rekening mee te houden, bij het kiezen van het volgende personeelsuitje is dat van minder groot belang.
2. Anonimiteit
Zorg ervoor dat de stemming volledig anoniem wordt uitgevoerd, en dat je dit ook mededeelt en waarborgt naar de stemgerechtigden toe.
3. Doelgroep/stemrecht
Wie mogen er allemaal stemmen? Voor wie is de stemming relevant en voor wie niet? Wie wil je dat er stemrecht heeft? Zoals er bij de landelijke verkiezingen alleen mensen van 18 jaar of ouder mogen stemmen, zo zou het voor jouw organisatie bijvoorbeeld relevant kunnen zijn om na te denken over of externe medewerkers ook stemrecht hebben over het onderwerp van de stemming.
4. Verspreiding
Normaal gesproken mag iemand slechts één keer stemmen. Zorger dan ook voor dat er geen link wordt verspreid die meerdere keren in te vullen is, of zorg er op andere manieren voor dat er niet meermaals gestemd kan worden.
5. Meten wat je wilt meten
Kom je met de vraag en antwoordopties tot een antwoord op de gestelde vraag? Of zijn daar misschien meer vragen of andere antwoordopties voor nodig?
6. Antwoordopties
Laat je respondenten alleen ‘voor’ of ‘tegen’ stemmen, of mogen ze bijvoorbeeld ook ‘blanco’ stemmen? Mag iemand op meerdere personeelsuitjes stemmen, of wil je één favoriet?
7. Verwerking resultaten
Het is goed om vooraf al na te denken over de conclusies die je gaat trekken uit de resultaten. Trek je een harde grens, oftewel letterlijk 'de meeste stemmen gelden’? Of wil je een betrouwbare of duidelijke uitslag, bijvoorbeeld een significant verschil in stemmen of een bepaald procentueel verschil gekozen opties?
En neem je in dat laatste geval ook de eventuele groep ‘blanco’ stemmen ook mee in deze verdeling van percentages? Als je tijdens de stemming of achteraf, terwijl je al inzicht hebt in resultaten, nog over deze zaken moet nadenken dan ben je al te laat en is de stemming niet meer betrouwbaar.
Afhankelijk van bovenstaande punten kun je ervoor kiezen om je stemming professioneel en volledig onafhankelijk door Onderzoekdoen.nl te laten uitvoeren. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.
Doe je het liever zelf of vind je het niet nodig dat er onafhankelijke experts aan te pas komen? Onze enquêtetool is uitermate geschikt om eenvoudig en snel een stemformulier aan te maken en om vervolgens de resultaten overzichtelijk in te zien.
Bekijk hier antwoorden op veelgestelde vragen.
Een onderzoek is opgedeeld in drie fases. Fase 1 (opstellen onderzoek) en Fase 2 (data verzameling) duren gemiddeld 2-3 weken. Voor Fase 3 (analyse en rapportage) staat max. 3 weken. De doorlooptijd van een volledig onderzoek komt dus uit op max. 9 weken.
De kosten voor het uitvoeren van dit onderzoek hangt van verschillende factoren af. Enkele van deze factoren zijn het aantal groepen in je respondentengroep, de manier van data verzameling en de omvang van je onderzoek. We sturen je graag kosteloos en vrijblijvend een projectvoorstel op maat.
Bij het uitvoeren van een onderzoek volgen we strikt de AVG. Voor respondenten komt een privacyverklaring beschikbaar en met klanten stellen we een verwerkersovereenkomst op.
Met onze enquêtetool zou je het onderzoek ook zelf kunnen uitvoeren. Echter niet ieder onderzoek leent zich ervoor om het onderzoek zelf uit te voeren, bijvoorbeeld omdat het om een complex onderzoek gaat. Neem contact met ons op om te bepalen of je het onderzoek zelf zou kunnen uitvoeren of dat het beste is dat wij dit voor je doen.
Afhankelijk van je doelgroep gaan we kijken naar een passende methode voor het verzamelen van voldoende respons. Ook heeft Onderzoekdoen.nl een panel met 65.000 respondenten welke we kunnen gebruiken voor jouw onderzoek
Wij hebben inmiddels vele verschillende stemmingen uitgevoerd. In een online overleg bespreken we graag een aantal cases.